середа, 29 листопада 2017 р.

Наголос.Склад.Орфоепічний словник. 5 клас

Тема: Склад. Наголос. Основні правила переносу. Ознайомлення з орфоепічним словником і словником наголосів. Орфоепічна помилка (практично)

Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос,
 формувати вміння ділити слова на склади, визначити склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, правильно наголошувати слова; дати поняття про орфоепічну помилку;
 виховувати повагу до народних звичаїв, усної народної творчості; формувати орфоепічні навички;
 розвивати мовлення, логічне мислення учнів.
Тип уроку:застосування умінь та навичок
Обладнання: підручник, орфоепічні словники, картки зі смайликами, вірш О.Олеся «Золота осінь»
Хід уроку
І. Організаційна частина
Емоційне налаштування.
Учні вибирають картки зі смайликами і пишуть побажання один одному.
1.     Перевірка домашнього завдання.
-     Виконання письмової вправи;
-     Перевірка правил.
II. Мотивація пізнавальної діяльності. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Диктант – завдання
       Запишіть слова, поставте наголос.
       Алфавіт, адрес, аналіз, бібліотека, ходжу, гримнути, екзамен, жираф, соболь, радощі, Париж.
ІV. Основна частина уроку
►  Перевірте правильність виконання завдання за словниками.
Дослідницька робота. Знайомство зі словниками
►  Ознайомтесь з орфоепічним словником та словником наголосів. Зверніть увагу на питання:
▼ Для чого служать ці словники?
▼ Які довідки надають?
►  Виконайте завдання.
▼ 3 орфоепічного словника випишіть 10 слів, поставте наголос. Правильно прочитайте їх.

Творче конструювання
►  Поставте наголос у словах та складіть із ними речення.
     Брати (рідні) — брати (участь), дорога (дальня) — дорога (людина).

Колективна робота
► Запишіть, поділяючи слова на склади. Від чого залежить кількість складів у слові?
          Колода, багато, друзі, місяць, радіо, дружба, майдан, кордони, перевірка, садок, перехід, космонавт, соловей, їжак, ясен, юшка, духмяний, бур'ян.
 
      Вправа «Пазли»: учні в парах повинні скласти слово, яке поділене для переносу. Існує зайвий пазл «шкідник», який потрібно визначити і знешкодити. Потім учні по черзі зачитують слова.

    Розвиток комунікативних умінь
    Прочитаймо речення. 
Листопад - місяць, коли вже починається новорічний настрій.
      Про яку пору року можна так сказати? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «осінь»? (складання асоціативного куща).
- Яку б погоду ви зараз хотіли побачити за вікном?
- Спробуємо  уявити образ теплої осені.
Прослухайте віршик про осінню красу. Закрийте очі і уявіть все про що ви почуєте. Слухайте…
         1.Виразне читання вірша вчителем.
Золоті квітки
Вишиває осінь на канві зеленій
Золоті квітки.
Квіти оживають, і з дерев спадають
Жовті нагідки.
Яблука і груші падають на землю,
Боки, спини б’ють.
Люди їх збирають, у мішки ховають,
Кури їх клюють.
Бавляться дітками, бавляться квітками,
Моляться батьки.
Вишиває осінь на канві зеленій
Золоті квітки.
          2. Обмін враженнями. Бесіда за змістом вірша.
- Які враження викликав у вас цей віршик? Що ви собі уявили?
(прийом « усне малювання»)
Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи. Вироблення в учнів комунікативної мовної компетенції.
1.     Робота над мовним матеріалом. Буквений тест
-  Прочитайте виділені у вірші слова,  запишіть їх у зошити, використовуючи умовні позначки над складом (В-відкритий склад, З-закритий склад)
-Визначіть кількість  складів у кожному слові.
-Від чого залежить кількість складів у слові? (від кількості голосних звуків у слові)
     2.Спостереження і аналіз мовних явищ
V. Закріплення вивченого матеріалу
   Формулювання учнями правил переносу.
Ми вже сказали, що слова на письмі переносять із рядка в рядок за складами. При переносі частин слова слід додержуватись певних правил. Давайте спробуємо сформулювати ці правила.
      3.Диктант – завдання

     Поділіть слова для переносу:
          Верба, спини, струни, сльози, обруч, віл, читання, офіцер, бібліотекар, дощовий.
VI СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Узагальнююча бесіда за опорною схемою
- Назвіть правила переносу частин слова. Наведіть приклади.
- Яка роль наголосу у словах? Що він допомагає зробити? (допомагає зрозуміти значення слів)
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Метод «Експрес = висновок»
-          Сьогодні на уроці я дізналась про…
-          Найбільш цікавим було …
-          Я намагався(лась)…
-          Я зрозумів(ла,) що…
-          Урок запам’ятається мені тим, що…

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підручник : Параграф 24, вправа 257, відповідати на питання


IХ.   ОЦІНЮВАННЯ




Немає коментарів:

Дописати коментар