вівторок, 24 жовтня 2017 р.

сценарій до дня писемності

Інтелектуальна гра
Конкурс знавців української мови
Тема «Мово українська, гордосте моя!»
Мета : навчити дітей розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна, як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності. Розвивати логічне  і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

На сцену виходять хлопчик і дівчинка. Між ними відбувається діалог :
-         Хто ти, дівчинко маленька?
-         Доня я Вкраїни – неньки.
Українкою зовуся
Й тою назвою горджуся.
-         А по чім тебе впізнаю?
-         По вкраїнському звичаю
В мене вдача щира й сміла
І відвага духу й тіла.
І душа моя здорова –
Українська в мене мова.
-         А скажи, де край твій рідний?
-         Там, де неба круг погідний,
там, де сонце сяє ясне
на вкраїнські діти красні.
Де лани, степи безкраї,
Де орел буйний літає.
Де Карпат вершин високі,
Де потоків дна глибокі,
Де Дністер і хвилі Прута,
Дніпро – старий Славута,
Де високії могили,
Що в них голови зложили
Мої предки в лютім бою
За Вкраїну любу свою.
-         Як поможеш свому люду?
-         Пильно все учити буду,
Щоб свої мене любили,
А чужі щоби цінили,
Щоб про мій народ питали
І Вкраїну шанували.
Ні маєтку, ані труду
Жалувати  я не буду.
Щоб народу України
Помогти устать з руїни,
Все зумію перенести,
Для Вкраїни слави й честі.
Господа буду благати,
Щоб нам дав добра дождати.

-         Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій та народився і живеш.

Мова кожного народу
Неповторна і -  своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В житі – трелі солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен – клени у діброві
По – кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її ,плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.

Учитель. Любі друзі, ми починаємо змагання знавців української мови.
Девіз нашого змагання :
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім  дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.

Кожен із вас повинен пам’ятати :
Я – учень
Я – хочу знати
Я – думаю
Я – вмію
Я – знаю
Я – особистість творча
Я – зірка.

Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови. За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують набирати бали – зірочки до кінця змагання. Потім учні підраховують їх загальну кількість. Таким чином обираємо «Зірку – знавця української мови».

І. Представлення команд  і їх капітанів.

Команда «Мовознавці»

1.     Ми зібрались в залі дружно
Щоби позмагатись
І про мову нашу рідну
Цікаве дознатись.
2.     Ми – веселі «Мовознаці»
Щиро вас вітаємо,
Від усього свого серця
Щастя вам бажаємо!
3.     Працюватимем сьогодні
До сьомого поту
І дістанем нагороду
За свою роботу.
Перемога – хитра птаха,
Не усім дається.
Хай тому, хто мову знає
Щастя усміхнеться.
4.     Якщо добре рідну мову
Не будем вивчати,
То історію свого народу
Ми не будем знати.
5.     Ми веселі та кмітливі,
І у мові знаємось
Бо не перший рік у школі
Мови ми навчаємось.
Супротивників своїх
Ми хочем попрохати:
Всяких прикрощів, маленьких,
Нам не завдавати.
Якщо ж доведеться нам
Все ж таки програти,
Будем ще краще
Мову рідну вивчати.

Команда «Розумники»

1.     Боже рідний, Боже правий,
Що ти робиш з нами?
Ми повинні змагатися
З цими малюками?
Воно все було б нічого…
А що люди скажуть,
Як обізнаність у мові
Краще нас покажуть «Мовознавці»?
Ото буде сорому доволі,
Хоч і зовсім не зявляйся
Після того в школі.
2.     Так, будео змагатися
В знанні рідної мови,
Бо хіба ж щось нам замінить
Українське слово?!
Ось прислухайтесь :
Співоча, ніжна, соловїна,
Яка влучна та яскрава
Мова України.
Тому, хлопці та дівчата,
Нумо працювати,
Українську нашу мову
Глибоко вивчати!
3.     Хай же Мирний і Шевченко,
Українка Леся,
Славна проза Гончара
І  вірші Олеся
Стануть рідними, близькими
У кожній оселі:
У Полтаві, Запорожжі,
І у нашій школі.
4.     Ну а що до КВНу,
То буде, як буде,
Ми прийшли змагатись,
А журі розсудить.
Хто з нас слабший,
Хто сильніший,
І хто краще вчився,
Хто із мовою своєю
Міцніше здружився.
5.     Ми команді «Мовознавців»
Маєм побажати
Якнайкраще на питання
Всі відповідати.
У навчанні хай успішно
Долають пороги.
А собі – «Розумникам» бажаємо
Тільки перемоги!

ІІ. Гра «Зоряна година»
Конкурс «Наша мова солов’їна»

Учні по черзі читають вірші про мову, підготовлені вдома, а також вірші, які вони склали самостійно.

ІІІ. Конкурс «Розминка»
-         Перевіримо  швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це буде своєрідний словничок.
І команда
-         Мати батька або матері (бабуся)
-         Народно - обрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай ( веснянка)
-         Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
-         Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 13 січня на 14 січня (щедрівка)
-         Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчаток (вінок)
-         Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)
-         Прилад для визначення сторін світу (компас)
-         Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
-         Страва з варених крупів (каша)
-         Наука про минуле (історія)

ІІ команда
-         Чоловік стосовно своїх дітей (батько )
-         Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
-         Гра – задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
-         Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
-         Крупа з проса (пшоно)
-         Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
-         Мати дружини (теща)
-         Мати чоловіка (свекруха)
-         Одна дванадцята частини року (місяць)
-         Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень).
Звучить пісня «Не зів’яне джерело у моєї мови»
Лине Україною мова серцю милая
Заплету мелодію у слова.
Що було полинуло за водою сплинуло
Але мова рідная жива.
Приспів:
Не зів’яне джерело, у моєї мови
Буйним садом зацвіло, українське слово
І малечі заспіва мама- українка,
Як з лелечого крила падала пір’їнка.
2-
Лине поміж веснами, понад перевеслами
Гордовито павою проплива,
Віді сну прокинулась, зацвіла калиною, 
Соловейком радісно співа
Приспів
Програш
3-

Україно матінко, я - твоє дитятонько,
А від діда-прадіда ті слова
Зустріча гостинною каравай-хлібиною
І ласкаво просимо, промовля
Приспів:
(Інша мелодія)
Мова, мова, ти співуча, колискова, 
В тебе, в тебе закохаюся я знову – 2 р.

Конкурс «Хвилинка»
(запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал)
І команда
-         Державна мова України (українська)
-         Найбільша одиниця мови (текст)
-         Частина мови, яка називає ознаку (прикметник)
-         Знак у кінці питального речення (?)
-         Чим починається репліка діалогу на письмі (-)
-         Слова з протилежним значенням (антоніми)
-         Перша буква у власній назві (велика)
-         Знак у слові з-поміж (-, дефіс)
-         Розділ, який вивчає  звуки мови (фонетика)
-         Розписне яйце (писанка)
-         Скільки –н- у слові незрівнянний (чотири)
-         Головні члени речення (підмет, присудок)
-         Документ про середню освіту (атестат)
-         Словниковий склад мови (лексика)
-         Місцеві різновиди мови (діалекти, говірка)
-         Символ українців, що оберігає (оберіг)
-         Частина мови «Ой!» (вигук)
-         Речення з другорядними членами (поширені)
-         Зміна букв у корені (чергування)
-         Префікс у слові прекрасний (пре -)
-         Стиль художньої літератури (художній)
-         Частина мови а (сполучник)
-         Список літер встановленого порядку (алфавіт)
-         Речення з однією граматичною основою (просте)
-         Слово з багатьма значеннями (багатозначне)
-         Займенник з однієї букви (я)
-         Частина тексту з нового рядка (абзац)
-         Складне речення з сурядним звязком (складносурядне)
-         Остання буква у слові шістдесят (т)
ІІ команда
-         Без чого зникає народ? (без мови)
-         Найменша одиниця мови (звук)
-         Слова спільного  кореня ( спільнокореневі)
-         Частина мови слова сьогодні (прислівник)
-         Знак у кінці розповідного речення (крапка)
-         Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику)
-         Словник про значення слів (тлумачний)
-         Власний життєпис (автобіографія)
-         Чужа дослівна фраза (цитата)
-         Знак у слові пів-Європи (дефіс)
-         Правила спілкування (етикет)
-         Сьомий відмінок мови (кличний)
-         Стиль підручника (науковий)
-         Документ про хід зборів (протокол)
-         Розмова двох осіб (діалог)
-         Українці за кордоном (діаспора)
-         Речення без другорядних членів (непоширені)
-         Частина мови про кількість (числівник )
-         Опис природи (пейзаж)
-         Речення з однією граматичною основою (просте)
-         Помилка  в правописі (орфограма)
-         Що стоїть перед коренем (префікс)
-         Новостворені слова (неологізми)
-         Слова, близькі за значенням (синоніми)
-         Речення лише з підметом (називне)
-         Остання літера алфавіту (я)
-         Буква, яка не є звуком (Ь)
-         Невеличкий алегоричний твір повчального характеру (байка)


Конкурс «Закінчи прислів'я»

І команда
Що маєш казати – наперед обміркуй.
Говори мало, слухай багато, а – думай ще більше.
Не хочеш почути поганих слів, - не кажи їх сам.
Умій вчасно сказати і вчасно – змовчати.
Краще мовчати, аніж – брехати.
Дав слово – дотримай його.
Шабля ранить голову, а слово – душу.
ІІ команда
Від теплого слова і – крига скресне.
Слово старше за – гроші.
Більше діла – менше слів.
Їж борщ з грибами і – тримай язик за зубами.
Дурний язик голові не – приятель.
Довгим язиком тільки – полумиски лизати.
Хто людей питає, - той розум має.
Лунає пісня « Якби в школі не було українськой мови»
Конкурс  «Допиши віршика»  ( з глядачами)
-         Спробуємо потренуватися добирати риму.  
         Їжачок                                                             Що їй сниться
Ходить лісом їжачок,                              Вночі їй завжди півник сниться.
В нього шубка з …                                   вона не курка, а …
(ниток, дроту,колючок).                            (гуска, ворона, лисиця).
      На прогулянку                                                            Розумниця
У неділю на Хрещатик                                      Має Галя добру звичку
Квочка вивела …                                               Класти книги на …
(голубів, курчаток, вівців).                              (вікно, підлогу, поличку)

Рибалка                                                                         Новий герой
Ярослав на камінь сів,                              Їжак згорнувся у клубок
Ловить в річці …                                        - Я, - каже, - не їжак, а …
(щук, карасів, мух).                                          (пиріжок, булочка, Колобок).
-         В кожному рядку вірша відкинути зайві синоніми і залишити тільки той, який допоможе розказати про свою мрію у віршовій формі.


                             Мрія
Як виросту – збудую ( дім, хату, оселю),
Поставлю, колесо (приладнаю, приб'ю, прикріплю).
А там я поселю ( крилату, летючу, літаючу)
Лелечу клекітну (родину, сім'ю, пару)
Нехай розводиться, (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і ( будинках, хатах, оселях )
Нехай мені щоночі ( здається, сниться, ввижається )
Що я літаю, наче ( пташка, птиця, птах).

Сценка «Наталка – Полтавка» на сучасний лад
Наталка . 
Сонце сходить вранці рано,
Світить гарно дуже,
Розвалилась під парканом
Свиня у калюжі…
Потерпать в житті невдачі
Їй забракло сили:
В неї був кабан добрячий –
На Великдень зїли.
Ось і я миритись  мушу
З долею своєю –
Хоч лягай у ту калюжу
Поруч із свинею…
Розквітає рута – мята,
Морква – помідори,
Женихів кругом багато,
Та усі - потвори!
Де мій сокіл, я питаю,
Мій Петро коханий?
Бо без нього борщ скисає
І картопля вяне…
Таргани по всій оселі,
Як в романі Кафки –
Отаке життя веселе,
В дівчини – полтавки!
Женихів отих докука
Душу мені марить…
(прислухається. Чути стук у двері)
Знову хтось у двері стука –
Це пан Возний, мабуть…
(входить Возний з телефоном у руках, з книжкой Фета, декламує)
Возний. (цитує за книгою)
Я прийшов к тєбє с прівєтом
Розказато шо сонце встало
Наталка.
Краще б тільки замість Фета
Ти приніс шматочок сала!
Возний.
Мнє обридло робко прятать
Тєло жирноє в утьосах
Через це тебе посватать
Я приїхав на кольосах.
Не дивись що я маленький,
А дивись в мою кишеню.
Як за мене вийдеш заміж,
Дам долярів цілу жменю.
(Возний потрясає жменею грошей)
Наталка.
Забирайся геть небого
Нам таких як ти не треба.
Якщо вийду я за кого,
То вже точно не зе тебе.
Возний.
Я не крутий предприніматєль,
В мене лічная кобила.
Все що схочиш будеш мати,
Тільки б мене полюбила.
Наталка.
Ой вертайся ти до хати,
Не дивись на чорні брови.
Як мені тебе кохати,
Якщо ти не знаєш мови.
Тут сидиш собі, міркуєш
Вся у сумнівах трясешся,
А на вас на нових руських
Гарбузів не напасешся.
(Наталка підносить Возному гарбуза, він залишає сцену)
Наталка.
Буйно квітне конюшина,
Люди в полі роблять.
З пана Возного мужчина,
Як з мене голобля.
Женихів отих когорта
Мені тільки лихо
(поглядає у вікно)
Знов несе якогось чорта
Виборний приїхав.
(виходить Виборний, статний юнак, одягнений досить кумедно. Зверху піджак з депутатським значком, знизу шаровари.)
Виборний.
Наталка, ти мене лишила сну
Кохана, я від щастя очманів
Чи думав, що таку красу зустріну.
Не даром батьківщиною слонів
Назвали нашу рідну Україну.
Наталка.
Яких слонів? Пан Виборний, агов!
Він правду каже – очманів, та й годі!
Та ви мені через свою любов
Всі буряки стоптали на городі!
Виборний.
Наталка, люба, то моя вина –
Даруй мені цей вчинок необачний…
Ну хочеш – привезу тобі слона
На слоновозі «Гетьман Сагайдачний»?
Я – щирий український патріот,
І регулярно маю те, що маю,
Я повсякчасно  дбаю про народ,
 Тому без черги хабарі приймаю!
Я покохав тебе за ніжний стан,
За усмішку, за голос, за фігурку!
Все матимеш – лише моєю стань!
Що скажеш?
Наталка.
Від слона тобі цюцюрку!
Зажерливість слонячих ваших зграй
Паскудить землю навкруги і небо!
Так що від мене гарбуза тримай –
І хобот свій не сунь, куди не треба!
(наталка підносить гарбуза, Виборний залишає сцену)
Наталка.
Цвіте терен, цвіте рясно,
Земля розквітає…
Де мій любий, сокіл ясний,
Чом не прилітає?
Чом кохання не родиться,
Люди потерпають,
Твою білу лебедицю
Гусаки щипають…
(на сцені зявляється Петро)
Петро.
Вийшов час тобі страждати,
Потерпати лихо…
Я до тебе, люба Нато,
Назавжди приїхав!
Наталка.
Я люблю тебе одного,
Соколе мій, Петре!
За тобою йти готова
Хоч три кілометри!
Різним покидькам доволі
Гарбузів дала би…
Ми з тобою – дві тополі,
Вони ж – баобаби!
Петро.
Із людей знущатись досить
Тим, що гроші мають!
Хай нарешті кровососи
Облизня впіймають!
Буде щастя, буде слава
Й прагнення великі!
Веселися, вся Полтава!
Грайте нам ,музики!
(Петро і Наталка співають «Ой на горі два дубки…)                                    Кінець

Конкурс «Загадки – жарти»

Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (під мокрим)
Без чого не буває криниці? (без дна)
У який горщик не можна налити води? ( у повний)
Що буде козі, коли їй мине 7 років? (піде 8)
Хто найбільшу шапку носить ?( у кого голова найбільша)
Що робиться з хлібом, коли його ріжеш? (він меншає)
Який стане білий камінь, якщо його кинути у Чорне море?(мокрим)
Де є річка без води? (на карті)
Хто бачить свої очі?( той, хто дивиться у дзеркало)
Який молочний продукт можна перетворити назлак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис)
Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О)
Які два займенники, написані поруч, псують дороги, заважають їдити по дорозі? ( я + ми – ями)

Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака)
У якому місяці люди сплять менше? ( у лютому)

Конкурс «Словникова скринька»

Хто з команд складе більше слів із слова МИЛОЗВУЧНІСТЬ.

Конкурс «Юні краєзнавці»
-         Розгадайте кросворд. Прочитайте вислів по горизонталі.












































































                                   

1.       Найвище дерево, що росте в Україні. Модрина.
2.       Назва найбільшого моря, що омиває Україну. Чорне.
3.       Найглибше озеро на Волині. Світязь.
4.       Найбільший звір. Зубр.
5.       Назва гір на заході України. Карпати.
6.       Найвища гора в українських Карпатах. Говерла.
7.       Місто – порт на узбережжі Чорного моря. Одеса.
8.       Столиця України. Київ.
9.       Найбільша річка України. Дніпро.
10.   Найвищий птах України. Журавель.
Лунає пісня «Вивчайте, любіть свою мову»
-1-
Як сонця безсмертного коло,
Що креслить у небі путі,
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті.
Нехай в твоїм серці любові,
Не згасне священний вогонь.
Як вперше промовлене слово
На мові народу твого.

Пр_в:
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть!
/ Як рідні поля і діброви ,
Як чистого неба блакить./ (2рази )

-2-
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба нам, є,
А хто свою мову забуде ,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.

Пр_в:

Підсумки.
Команди рахують зібрані зірочки.
1 учень.
Ось вже бє годинник часу.
Час настав прощатися.
Дуже прошу, дорогенькі,
У своїх малих серденьках
Залишити назавжди
Хоч краплинку дивини.
І та зірочка – зірничка
Буде вам світити вічно.
Вже скінчилось наше свято
І прощатися пора.
Всім присутнім ми бажаєм
Щастя, миру і добра.
2 учень.
Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають ріки… гори перетворюються на купи камінння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишаться. Залишається і несе крізь час голос людської душі. То ж хай живе, переживає століття й покоління  найбільше диво – рідна мова!
3 учень.
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ми без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
Слово вчителя. – бережімо, шануймо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України! Кожному учаснику нашого уроку-змагання ми даруємо «Абетку побажань»
«Абетка побажань»
А – активності творчої
Б – безхмарності небесної
В – віри розсудливої
Г – гумору неміряного
Г – гречності щоденної
Д – достатку життєвого
Е – економії розсудливої
Є -  єдності сімейної
Ж – життя безкінечного
З – здоров'я безмежного
І – імені чистого
Ї – їздити на курорти
К – кохання доброго
 Л – людяності щирої
М – мрії здійсненної
Н – наснаги професійної
О – обрію барвистого
П- посмішки чуйної
Р – радості всесильної
С – спокою літнього
Т – теплоти родинної
У – успіху великого
Ф – фантазії гармонійної
Х – хліба цілющого
Ц – царини домашньої
Ч – чарівності приємної
Ш – широти духовної
Щ – щастя невичерпного
Ю – юності сердечної
Я – ясності майбутньої.







Немає коментарів:

Дописати коментар